Fysisk träning

 

Att träna är inte bara en fettförbränning utan det ger även en bra balans mellan din kropp och ditt psyke. När människan alltmer går över till en kontorstillvaro är det en viktig ingrediens med träning för sitt välbefinnande. 

För många är träna ett sätt att leva, det är en del av det vardagliga livet och man kan helt enkelt inte vara utan sin träning. Det kan räcka med att man tränar lite grand varje dag, det räcker med cirka 30 minuter om dagen för att man ska på lång sikt få en positiv effekt. 

Tränar man inte alls och har ett stillasittande arbete kan man dra på sig ohälsa som bara kommer att öka. Psykisk ohälsa ger ångest, oro, sömnbesvär, nedstämdhet, depression och stress. Motion och träning hjälper mot denna typ av ohälsa samt att träning ger ett bättre välmående och en ökad inlärningsförmåga i hjärnan.

Typ av träning

Ensidig träning är inte något man ska sträva efter däremot kan man kombinera sin träning med med både konditionsträning och styrketräning. Tillsammans ger det det bästa resultatet för kroppen. I början kan det vara tufft och man kan känna ett motstånd och att det är jobbigt. Det är just under denna period det är viktigt att härda ut. Efter ett tag kommer det att gå lättare. Man kommer att känna välbehag och ha en skön känsla när man tränar.

Konditionsträning - Det finns många olika former av konditionsträning så som löpning, spinning, aerobics eller olika kampsorter. I början kan man välja att bara gå raska promenader för att sedan öka med kanske stavgång bland annat. En del träningsprogram har en mycket bra kombination av konditions- och styrketräning. 

Konditionsträningen är bra för kroppen på grund av att det ökar uthålligheten och syreupptagningsförmågan samt att det är bra andra delar av kroppen som hjärnan, ämnesomsättningen även humöret kan påverkas. Vanliga fysiska resultat som fettminskning och en viktnedgång är också något man får med regelbunden konditionsträning. 

Stryrketräning - Den ger med sig många fördelar för kroppen och allmänhälsan om den utförs regelbundet. Allt i kroppen mår bra av styrketräning det bland annat minskar blodfetter och sänker blodtryck ger också en ökad rörlighet i leder samt att det motverkar benskörhet. För den mentala hälsan är styrketräning mycket bra. En annan fördel som styrketräning har är att man även efter ett styrketräningspass förbränner energi. Jämfört med ett konditionspass som ett styrketräningspass bränner energi under tiden man tränar så bränner man även energi efter ett styrketräningspass. 

Styrketräningen i sig innebär att man ska överbelasta muskler och sedan låta musklerna vila för att sedan belasta musklerna igen. Syftet med styrketräning är att lägga en stor belastning på musklerna. Fast i början som med all träning är det bra om man inte börjar för hårt utan låta musklerna vänja sig vid träning.

Det är aldrig försent att börja träna konditions- eller styrketräning. Ung som gammal kan köra styrkepass. Man bör sätta upp som mål att försöka köra två styrkepass i veckan. Det är aldrig heller  fel att kombinera konditionsträning med styrketräningen.